fredag 24 september 2010

Nadal, CrossFit & jag

Dagens pass

60 minuter tennis

Jag och Rafael Nadal har - allt annat lika - två saker gemensamt. Vi spelar med exakt samma racket och vi tränar CrossFit. Han har inte hållit på lika länge som jag men ändå är mönstret tydligt vad gäller resultat. Varje fredag spelar jag en timme tennis med min bäste vän Magnus ute på universitetet i Frescatihallen. När vi spelade i sensomras (på grus ute i Hellasgården) under min period av uppehåll i CrossFit-träningen förlorade jag regelmässigt. Idag - efter bara tre CF-pass i veckan som gått - tog jag hem en övertygande seger med 6-2 3-2.



Skämt åsido, CrossFit är en träningsform som gör dig till en bättre utövare av den idrott som du i första hand sysslar med. CrossFit Football med sina sidorörelser, tunga lyft kombinerat med rusher är så klart bra för amerikansk fotboll men skulle jag tro också för exempelvis tennis. Jag sysslar inte "i första hand" med tennis, har bara motionsspelat i ca 4 år som ett sätt att umgås. Min bakgrund är som de flesta av er vet som fighter. Men som diskussionen på CrossFit Sthlm:s blogg nu handlar om är det lätt att CrossFit-träningen tar överhanden. Inget fel i det tycker jag! Det går att tävla i CrossFit om man känner för det, man blir snyggare, mer fit och så är det förbaskat kul att kötta på tillsammans i en grupp.

Innan det finns några youtubeklipp från senaste Bad Religion-plattan (som är episkt bra) får ni hålla till godo med "American Jesus" i en liveupptagning. Mycket bra att träna till :)

1 kommentar:

  1. Börje, du får inte göra så mycket reklam för crossfit! Vi blir för många, vi får inte plats jag blir orolig! Det måste vara lite hemligt.. :-) Jag håller med om att man utvecklas fort. Jag tyckte första passet var ett helvete men jag känner att jag blir SNABBT starkare. Och mer och mer intresserad av själva sporten. Ser fram emot fortsättningen. Tack alla duktiga tränare!

    SvaraRadera