onsdag 27 oktober 2010

Programmering i CrossFit Football

Flera läsare har påpekat att de är trötta på att bara läsa om mitt tennispelande och i synnerhet om Nadal. Det ska bli ändring på det nu. Anledningen till att jag startade den här bloggen var att spegla verksamheten vid CrossFit Sthlm (Fighter Centre) i Stockholm där jag är instruktör. Med start den här terminen finns det en blogg som instruktörsgruppen (Christoffer) driver och den uppfyller syftet mycket väl. Min egen blogg har helt enkelt känts överflödig. Men vad kunde vara mer fel, i synnerhet som jag sysslar med saker som är CrossFit-relaterade utanför klubben.

Sedan igår har jag påbörjat en programmering/schema som jag fick när jag certifierades till instruktör i CrossFit Football. För en period som kan sträcka sig på mellan 1 till 9 månader ser det ut som följer under en träningsvecka:

A
Squats
3x5
Press
3x5

B
DL
1x5
PU
3xMax

C
VILA

D
Squat
3x5
Bänk
3x5

E
P Clean
3x5
CHU
3xMax

Här handlar det för det första om ren styrketräning och passen är mycket korta. För det andra är det bara fyra träningspass per vecka. Man/jag bör alltså lägga in minst två konditionspass, och det kan man göra antingen på en dag som har ett styrkepass eller på en vilodag. Jag kommer göra både och. Sysslar man med en idrott som är en huvudsakliga syssla måste så klart träning i det läggas till. I mitt fall handlar det bara om ett tennispass i veckan.

1 kommentar:

  1. Represent CrossFit!

    Jo, jag läser ju aktivit din blogg men det där med Nadal och CrossFit hängde inte riktigt ihop... Dessutom bör du ju ha tennisarmbåge av andra skäl.

    Go Börje.

    SvaraRadera